Kaitavimo teorija - Kaitavimo pradmenys
Žemiau pateikiama kaitavimo teorijos santrauka. Ją perskaičius, kursų metu bus lengviau įsiminti bei suprasti dėstomą medžiagą, dėl to mažiau laiko praleisite krante mokydamiesi teoriją, daugiau laiko liks praktiniams užsiėmimams vandenyje.
Vėjo stiprumas, kryptis ir vėjo lango teorija
Vėjo stiprumo bei krypties prognozę galima rasti internetiniuose tinklalapiuose: www.windguru.cz, www.windy.com ir kt. Prognozę geriausia patikrinti keliuose šaltiniuose. Taip pat galima įsigyti nešiojamą vėjo greičio matuoklį, vėjo stiprumo pasimatavimui kaitavimo vietoje.
Vėjo stiprumas
Kaitavimas yra galimas tik esant vėjui, kuris turi būti tam tikros krypties ir stiprumo. Mokiniai mokomi prie 5–10 m/s stiprumo vėjo, kai nėra didelių gūsių. Savarankiškai pradėjusiam plaukioti pradedančiajam kaituotojui, pasirinkus tinkamo dydžio jėgos aitvarą, saugiausias vėjas būtų 6–9 m/s.
Vėjo stiprumo pasimatavimui galima naudoti nešiojamą vėjo greičio matuoklį. Naudojant tokį įrenginį, reiktų įvertinti, kad priklausomai nuo vietovės, vandenyje vejas gali būti stipresnis nei krante.
Apytikslį vėjo stiprumą galima nustatyti ir pagal aplinką (bangas, plevėsuojančias vėliavas, linkstančius medžius ir t.t.). Jei vandenyje matoma daug bangų su baltais purslais vėjo stiprumas jau siekia 6 m/s arba daugiau.
Vėjo kryptis
Vėjo krypties nustatymas yra būtinas, kad suprastume ar vieta tinka kaitavimui, kad galėtume pasirinkti tinkamą vietą jėgos aitvaro paruošimui ir saugiai pakelti jėgos aitvarą vėjo lango krašte.
Vėjo krypties nustatymui pasinaudojame:
plevėsuojančios vėliavos kryptimi;
iš delno pučiamos smėlio kryptimi;
klausa: sukamasi į vėją, kol vėjo garsas pradedamas vienodai girdėti abejose ausyse, tai ir bus kryptis, iš kur pučia vėjas.
Tinkama vėjo kryptis kaitavimui
Labai svarbu yra suprasti kaip vėjas pučia kranto atžvilgiu. Tikrinant vėjo prognozę, tam tikroje kaitavimo vietoje, reikia nepamiršti, kad svarbus yra ne tik stiprumas, bet ir kryptis. Kaitavimui tinka visos vėjo kryptys, kurios yra į krantą arba šonu krantui (onshore, cross-onshore, side-onshore) . Pradedančiajam kaituotojui ne tokia patogi kryptis, kai vėjas pučia tiesiai į krantą (ypač jei gretai gilėja). Jei toli nuo kranto yra negilu, tuomet puikiai tinka ir ši kryptis, nes prieš pradedant plaukti galima nueiti toli nuo kranto.
Kaitavimui netinkamos kryptys, kai vėjas pučia nuo kranto (Offshore, cross-offshore). Kaitavimas prie tokios krypties vėjo galimas tik jei kaitavimo vietą prižiūri gelbėtojai.
Kaitavimas kai vėjas pučia nuo kranto yra gan dažnai pasitaikantis užsienio kaitavimo vietose. Tačiau ten budi gelbėtojai, kurie reikalui esant atskuba į pagalbą. Ši paslauga dažniausiai yra mokama. Kaituojant tokioje vietoje, verta pasidomėti kokios yra gelbėjimo sąlygos, reikia įsigyti abonementą, ar mokama yra tik išgelbėjimo atveju.
Vėjo langas
Vėjo langas, jėgos aitvarų sporte, tai erdvė pavėjui, kaituotojo atžvilgiu, kurioje pilotuojamas jėgos aitvaras. Vėjo lango spindulys priklauso nuo kaito stropų ilgio, kuo ilgesnės stropos, tuo didesnis vėjo lango spindulys. Yra trys pagrindinės vėjo lango zonos: vėjo lango kraštas, vidutinės jėgos zonas ir jėgos zona.
Vėjo lango krašte (Neutral zone) kaitas generuoja labai mažai galios. Vėjo lango krašte jėgos aitvaras yra pakeliamas ir nuleidžiamas. Einant į vandenį ar grįžtant į krantą kaitas taip pat laikomas vėjo lango krašte. Prieš pradedant plaukti, kol užsidedame lentą, kaitas taip pat laikomas vėjo lango krašte. Norint nurodyti kurioje vietoje, vėjo lango krašte, aitvaras turi būti yra naudojamos valandos: 9 val. – apačioje kairėje pusėje, 12 val. – virš galvos, 3 val. – apačioje dešinėje pusėje ir t.t.
Vidutinės jėgos zona (Intermediate zone) yra pavėjui nuo vėjo lango krašto. Šioje zonoje jėgos aitvaras skrenda greičiau nei vėjo lango krašte ir generuoja daugiau jėgos. Generuojama jėga didėja artėjant link pagrindinės jėgos zonos. Plaukiant kaitas dažniausiai laikomas vidutinės jėgos zonoje.
Jėgos zonoje (Power zone) kaitas skrenda greičiausiai ir generuoja daugiausiai jėgos.
Pirmumo ir saugumo taisyklės
Kaitavime galioja tam tikros taisyklės, kurias turėtų žinoti ir jomis vadovautis kiekvienas kaituotojas.
Kaituotojas, su pakeltu jėgos aitvaru, einantis į vandenį turi pirmenybę prieš grįžtantį į krantą kaituotoją.
Prasilenkiant dviem kaituotojams, pavėjui esantis jėgos aitvarą nuleidžia kuo žemiau, o prieš vėją esantis kaituotojas jėgos aitvarą pakelia į viršų.
Kai susikerta kaituotojų, plaukiančių vienas prieš kitą, trajektorija, pirmumo teisę turi plaukiantis į dešinę pusę (stovėsena priekiu į kaitą), kaituotojas plaukiantis į kairę pusę turėtų duoti kelią.
Kaituotojas lenkdamas kitą kaituotoją, plaukiantį ta pačia kryptimi, turi laikytis saugaus atstumo (pavėjui arba prieš vėją), kad nesukliudytų lenkiamam kaituotojui.
Prieš apsisukdamas kaituotojas turi įsitikinti, kad yra pakankamai erdvės saugiai prasilenki su paskui jį plaukiančiais kaituotojais.
Prieš pašokdamas kaituotojas turi įsitikinti, kad yra pakankamai vietos pavėjui (bent 50 m) ir kad nekliudys kitiems kaituotojams plaukiantiems ta pačia arba priešinga kryptimi.
Kaituotojas turi duoti kelią ir netrukdyti kitiems paplūdimio naudotojams (besimaudantys žmonės, žmonės su irklentėmis, valtys ir t.t.).